dreamteams

Direktlänk till inlägg 5 juni 2016

Om start

Av Emelie Nelly Stange Ängerek - 5 juni 2016 12:24

Hej! Nu tänkte vi göra ett nytt försök. Vi tänkte komma igång med bloggandet igen men nu på denna nya blogg så vi får en helt ny omstart. Som några av er kanske vet så hade vi en annan blogg förut som heter travarna.bloggplatsen.se men tyvärr så ble vi väldigt oaktiva där för att tiden räckte inte till och så glömde vi lösenordet vilket har gjort att vi inte kan använda den men vi vill ändå ha något nytt så nu gör vi ett försök. 

 

Jag heter iallafall Emelie och är 16 år. Jag är fodervärd på på en travare som heter Countess V men kallas för Tess. Hon är ett sto som är 8 år gamal och väldigt grön i ridningen. Om allt går som det ska så är det tänkt att hon ska komma ut på hoppbanorna i framtiden men det tar vi då. Vi har inte kommit speciellt långt men började rida henne 20 oktober 2015 och det har uppståt lite hinder längst vägen därför är vi där vi är men vi tar en dag i taget och ser vart vi hamnar. 

 

Man kan säg att det hänt massor av saker sen vi sist skrev. Jag skrev senast 24 mars så väldigt mycket har hänt både possetivt och negativt. Jag kan berätta om dom största sakerna som hänt allt är dock inte i hästväg men hoppas det går bra ändå.

 

Först så kan jag berätta lite om vad som hände den 8 maj. Det var en super varm dag och jag och Cajsa ville bada med hästarna så vi skulle rida till lången så vi gjorde det men när vi väl kom fram så fanns det inget ställe där man kunde gå ner i vattnet. Så det slutde med att vi red långenrunt barbacka i shorts, det tog oss närmare 4 timmar att rida runt sjön men vi klarade det. Det hände inte så mycke längst vägen utom att jag nästan trillade av för min häst tycker att får är extremt läskiga men annars hände inte något märkvärdigt. Men efter 4 timmar barbacka så kan man säga att det inte gick så jätte bra att gå sen men det var en bra dag det.

 

Sen den 11 maj så hände inte en sån jätte rolig sak men till enbörjan var det ganska roligt. För att Olivia skulle fota när jag galopperade barbackapå Tess och det gick väl ganska bra. Jag åkte bara av 4 gånger *peppar peppar* och det blev både fina bilder och roliga bider när jag åkte av henne. Vi hade jätte roligt och det måste ha sett jätte roligt ut när jag åkte av. Men sen så bytte vi bett och då fick jag stop på henne och åkte inte av något mer *peppar peppar* som tur var. Sen så bestämde jag mi för att skritta ut barbacka på Ester för att jag skulle rida alla 3 hästarna då så jag skulle bara skritta lite på åkern. Så vi gjorde det och hon är en liten fegis. Så jag skrittade längst bort och skulle snart vända hemmåt igen och då blir hon rädd för något och börjar trava lite men jag får ner henne till skritt igen. Sen får hon något ryck och börjar skengaloppera över gärdet. Så jag tappar balansen ochbkn inte håll mig kvar för att hon är väldigt tjock. Så jag åker av, jag tror jag landade på huvudet. Jag vet iallafall att jag gör två "volter" och på något vänster så hamnar jag på höger foten. Allt slutar iallafall med att jag får åka in på akuten och kolla foten men som tur är så var den bara rejält stuckad. Jag får inte rida på 6 veckor och har hoppas på kryckor i 2 veckor me nu har det gått 4 veckor och jag kan nästan gå normalt igen.

 

Sen den 2 juni så var vi på bal och det var jätte roligt. Jag hade en svart långkläning, vi hade en trevlig kväll med både skratt och tårar. Sen den 3 juni så hade vi skolavslutning. Jag gick ut 9:an det är skönt med sommarlov men det var mest tårar den dagen för att jag kommer att saka världes bästa klass och mina kompisar. Dom här 3 åren har gått jätte fort men nu får jag ta nya tag för i höst börjar jag 1:an och ska gå naturvetenskap på Karolinska om allt blir som det är tänkt.  

 

Men nu ska jag iallafall till stallet och vi får se vad jag ska göra eftersom att jag inte kan rida men det blir väl att städa skåpet smörja lite saker och rensa bland täckena och kanske longera lite. Ha en bra dag <3 ~E

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Nelly Stange Ängerek - 17 september 2016 20:44


Nu var det ett bra tag sen sist jag skrev. Det har hänt mycket under den tid som jag inte har uppdaterat. Både negativa och possetiva saker. Min lilla donna har varit halt. Hon hade troligtvis gått in i en pinne eller något för hon var svullen på ben...

Av Emelie Nelly Stange Ängerek - 8 augusti 2016 22:12

Det har hänt mycket sen sist ja skrev här, men jag hoppas att det är bra med er och jag ska försöka börja skriva lite mer då och då när jag har tid och lust. Men en som sagt har en hel del hänt. Det går framåt i ridningen med min lilla gris. Tess spr...


På schemat i dag när vi tränade fokuserade vi på upp höjda bommar bara 10 cm alltså kavalleti. Jag började med att lösgöra honom i bogarna och böjde igenom honom så att han får igång frambena tills det var dag att galoppera över bommarna. Han var j...

Äntligen fick jag sitta upp i sadeln igen. Efter 4 veckor på marken tycker jag det var dags igen även om jag innte kan använda skänkeln som jag vill och har lite svårt att inverka på hästen men det gick bra. Tess var super pigg eftersom att hon ståt ...

Jo som i rubriken så tänkte ja prata lite om min häst, hans karriär som tävlingshäst inom trav och hans nya liv som min bästa vän. First W.I.C föddes den 30 maj 2002 och hand mamma heter Crowns Elaiza och hans pappa är Spotlite Lobell som kommer ifrå...

Presentation


Vi är två tjejer med varsin ridtravare. Vi utbildar dom från travhästar till ridhästar. Här kan ni följa våran resa tillsammans med våra underbara hästar!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Vi älskar er


Ovido - Quiz & Flashcards